Een voodoo-marketeer kan de consument schade toebrengen

Jan Dijkgraaf en Ronald Voorn schreven samen het boek Voodoo-Marketing, over de geheime trucs om consumenten te verleiden. Ze presenteren het ook op Adfo Live. Vier vragen aan Jan Dijkgraaf.

 

Kun je de term voodoo-marketing in een paar zinnen uitleggen?
"Bij voodoo-marketing maken marketeers (en hipsters from hell) gebruik van beïnvloedingstechnieken die de consument schade toebrengen. Dat kan materiële schade zijn (lees: geld kosten), maar ook immateriële. Bijvoorbeeld: aantasting van de privacy. Hoe meer marketing de vrije wil bespeelt, hoe onmachtiger de consument en hoe groter de schade, des te meer is het voodoo-marketing." 

Waarom moest dit boek er komen?
'Sinds in 1957 Hidden Persuaders van Vince Packard uitkwam, is er op het gebied van media, marketing en kennis van beïnvloedingstactieken heel veel veranderd. En de laatste jaren groeit voodoo-marketing explosief. Big Brother, 1984 - het was kinderspel vergeleken bij wat nu echt kan. Wij willen laten zien welke methoden er zijn, aan mensen in de marketingcommunicatie (die ook gewoon beïnvloedbare consumenten zijn). We pleiten voor meer good do-marketing en minder voodoo-marketing. En we willen consumenten die het boek lezen een level playing field bieden.'

Hoe was de wisselwerking met je oude studiegenoot Ronald Voorn?
'Het is grappig om te zien hoe Ronald, die ik vroeger een echte VVD-bal vond, zich heeft ontwikkeld. Na een imposante internationale carrière is hij weer gaan studeren en zelfs promoveren. Zijn passie om kennis over te dragen is ongekend. Ik moest 'm echt af en toe het zwijgen opleggen als hij weer college zat te geven. Zijn behoefte aan meer en meer en meer kennis, heb ik totaal niet. Ik ben altijd een hbo'er gebleven, Ronald is een echte academicus geworden. Anderzijds: zonder mijn methode zou dat boek er nooit zo snel gekomen zijn. En verder is het gewoon een toffe kerel, met wie het heerlijk samenwerken was. En zal zijn bij volgende boeken.'

Waarom moet iedereen naar jullie sessie op Adfo Live komen? 
'Omdat we de geldklopperij die "neuro-marketing" heet gaan afserveren, omdat we de boel gaan wakker schudden en omdat Marga Bult het eerste exemplaar van ons boek in ontvangst neemt.'  

Dijkgraaf en Voorn zijn dinsdag 15 september te zien op Adfo Live, om 12.30 uur.

Inschrijven voor Adfo Live kan hier.

'Een voodoo-marketeer kan de consument schade toebrengen' - See more at: http://www.adformatie.nl/nieuws/adfo-live-een-voodoo-marketeer-kan-de-consument-schade-toebrengen#sthash.6cqNydaU.dpuf