Premium

Stephanie Knoors (Workmode): ‘Vrouwen mogen wel wat minder voorzichtig en afwachtend worden’

CMO Studio | Knoors: ‘Nederland staat op de 28ste plek in de gender gap-ranking. Ik vind dat een schande.’

Stephanie Knoors te gast in CMO Studio
Videoproductie: Gig

Met een gast als Stephanie Knoors, CMO van Workmode én van The Self-Made Summit, een business event voor ambitieuze vrouwen, in CMO Studio, móet het wel gaan over ‘women in business’ en vooral over gelijke kansen. Al helemaal als het net Internationale Vrouwendag is geweest…

Workmode is een bedrijf met vijf co-workingspaces die geheel female focused zijn. Voor ondernemende vrouwen die zich willen ontwikkelen tot slimme en krachtige ondernemers. Maar is een meer diverse aanpak niet zinvoller als je als vrouw de top wil halen?

Mis geen enkele aflevering

In onderstaande video is het gehele interview met Knoors te zien (iets minder dan een half uur), als shortcut zetten we hieronder een aantal quotes op een rijtje met de plek waar die in het interview te bekijken en te beluisteren zijn.

Het interview is net als altijd ook te beluisteren via je favoriete podcast-app (Spotify wellicht, of Apple Podcast, of Google Podcast). Mis geen aflevering en abonneer je op CMO Studio!

CMO Studio #04 - 2023: Stephanie Knoors (Workmode)

Shortcut-quotes

02:30 ‘Wij brengen ambitieuze vrouwen bij elkaar. Dat klinkt heel simpel, maar het gebeurt niet heel erg vaak.’

03:00 ‘We bieden flexplekken aan vrouwen. Als je eenmaal in die scene zit, dan ga je heel veel dingen zien. Dan ervaar je verschillen tussen mannen en vrouwen, daar krijg je gewoon meer oog voor.’

04:00 ‘Generaliserend gezegd, als er een vacature is en er zijn tien dingen waar je aan moet voldoen, dan zegt een man, “ik kan dit en zo niet, het lukt wel”, en een vrouw is eerder geneigd om te zeggen, “ik kan drie dingen daarvan niet, dus ik ga helemaal niet solliciteren”.’

04:30 ‘Dat voorzichtige, afwachtende, dat mag wel een beetje weg.’

09:10 ‘Artificial Intelligence is biased en dat is niet zo gek, want het is gebaseerd op een dataset van tientallen jaren, van wat er al was. Het representeert niet de werkelijkheid. (…) Nu is er een platform gecreëerd waar alleen maar vrouwen getoond worden, en dan wordt er wel gezegd, “hûh, is dit wel representatief?”, nee, maar de huidige set ook niet!’

11:00 ‘De Winnaar van de Week is de campagne van Equals.’

11:40 ‘If you can see it, you can be it.’

17:40 ‘Ik geloof in een niche.’

18:40 ‘Wij hebben gekozen voor de female focus vanuit de thematiek en de kennis die we hebben over het feit dat er verschil is tussen mannen en vrouwen. En dat vrouwen zich – als het gaat om ondernemerschap – zich anders ontwikkelen. (…) Vrouwen zijn meer afwachtend dan mannen en kunnen wel soms wel wat hulp van anderen gebruiken.’

20:50 ‘Ik moet daar toch een mannenvraag over stellen (…) male bastard die een schop onder de kont geeft.’ (snippet)

20:50 ‘Wij zijn niet anti-man. (…) Maar Workmode is een veilige groep waar je je kwetsbaar kan opstellen.’

22:00 ‘Het krabbenmand-effect treedt alleen op als vrouwen in de minderheid zijn in een groep waar ook mannen zijn.’

23:10 ‘Wij onderscheiden ons (met ons marketingbureau The Agency), doordat we niet alleen campagnes maken vóór merken, maar we zitten daadwerkelijk in die doelgroep. We kunnen heel makkelijk bij onze members testen, is dat iets waar jij mee struggelt?’

24:45 ‘De groei van Workmode (voor 2023) zit ‘m vooral in een samenwerkingsvorm die we dit jaar gaan vormgeven. (…) Daarmee worden we gelijk de grootste speler die vrouwen verder helpt in het zakelijk landschap.’

26:00 ‘We staan in Nederland op de 28ste plek ten opzichte van andere landen als je kijkt naar de gender gap. Dat is niet iets om over naar huis te schrijven. Dat is verdrietig. (…) Ik vind dat een schande. Wat ik hoop is dat we omhoog klimmen op die ladder en dat wij daar met Workmode aan bij kunnen dragen.'

Terugkijken 2022

CMO Studio #1 - 2022: Brenda Smith (A.S. Watson): ‘Het rommelige is onderdeel van ons merk’

CMO Studio #2: Els Dijkhuizen (Heineken): ‘Birra Moretti was grotere introductie dan Heineken 0.0’

CMO Studio #3: Evita Stoop (IBM): Met technologie alleen creëer je geen oplossingen’

CMO Studio #4: Yvonne Nassar (Van Gogh Museum): ‘Een museum is niet alleen een plek waar je kennis háált’

CMO Studio #5: Egmont Philips (TCS): ‘Waarde van quantum-snelheid ligt voor marketeers vooral in klantinteractie’

CMO Studio #6: Marc Rondagh (Eredivisie): ‘We willen allemaal dat we Europees excelleren’

CMO Studio #7: Ard Bossema (Asahi-Grolsch): ‘Maak geen doos met brand-assets die elk land moet gebruiken’

CMO Studio #8: Arno de Jong (Nederlandse Loterij): ‘Het heeft niet zoveel zin om Koning Toto in te sturen voor Cannes’

CMO Studio #9: Erwin Dito (McDonald’s global): ‘Het kan verdomde eng zijn om creatief te zijn’

CMO Studio #10: Nadia de Waal (Justdiggit): ‘Misschien moet Cannes niet elk jaar’

CMO Studio #11: Charelle Akihary (Heijmans): ‘Met alleen maar polderen, gebeurt er niks’

CMO Studio #12: Katja Stello (Wereldhave): ‘De relevantie van winkelcentra is veranderd’

CMO Studio #13: Annemarie de Munnik (Lego Benelux): ‘‘Bij speelgoed is het product altijd de hero’

CMO Studio #14: Charlotte Zelders (ANWB): ‘Verjongen is voor ANWB nu superbelangrijk’

CMO Studio #15: Eelco Keune (Keune): ‘We willen de beste zijn, niet per se de grootste’

CMO Studio #16: Albert Spijkman (Achmea): ‘We willen groeien in dingen die we voor klanten doen’

CMO Studio #17: Judith Franssen (Randstad): ‘‘Jongere doelgroepen willen vaak alleen projecten doen’

CMO Studio #18: Cees Hannema (Omoda): ‘Snelle levering is een hygiënefactor’

Terugkijken 2021

CMO Studio #1: Pieter Smeets (ASN Bank): ‘Duurzaam moet niet te moeilijk zijn'

CMO Studio #2: Merijn Everaarts (Dopper): ‘Groei is een superslecht model’

CMO Studio #3: Frans Leenaars (TUI): ‘Sinds de persco van 11 mei is de deksel eraf'

CMO Studio #4: Leo Hensen (T-Mobile): ‘We zijn naar één marketingteam gegaan waarin we vier merken managen’

CMO Studio #5: David Verschoor (Hartstichting): ‘De traan is totaal niet meer onderscheidend’

CMO Studio #6: Greo Belgers (Triodos): ‘We werden als elitair gezien’

CMO Studio #7: Thecla Schaeffer (Tony’s): ‘Nederlandse reclame, het blijft altijd bij leuke kleine verhaaltjes’

CMO Studio #8: Marcel Aalders (CarpetRight): 'Marketeers moeten de taal van sales en van de CFO spreken'

CMO Studio #9: Bas Bisschops (ABN Amro): ‘Data niet alleen leidend in performance-marketing, maar ook in strategische besluitvorming'

CMO Studio #10: Corné Hoogendoorn (Corendon): ‘Wij voorspellen wat iemands volgende vakantie wordt’

CMO Studio #11: Dorkas Koenen (Rabobank): ‘Marketeers moeten littekens oplopen’

CMO Studio #12: Nienke van de Streek (Aldi): ‘Balen dat de Consumentenbond ons niet uitriep tot de goedkoopste’

CMO Studio #13: Patrick Kuijsters (Volksbank): 'Onze merkstrategie creëert veel samenhang'

CMO Studio #14: Johan van der Zanden (Albert Heijn): ‘De volgende kerstcommercial is anders dan anders’

CMO Studio #15: Andy Mosmans (Unknown Group): ‘Wij helpen oprichters hun roeping te realiseren’

CMO Studio #16: Rosella Passier (KNVB): 'Het magische oranjegevoel moet weer tot leven komen'

CMO Studio #17: Maryam Boonstra: 'We gaan niet mee in het prijsgevecht’

CMO Day

CMO Studio is dé contentserie voor de CMO Community van Adformatie. Onder de vlag van CMO Community organiseren we verschillende live events, waaronder ook de CMO Day, die vorig jaar plaatsvond in Capital C in Amsterdam. De volgende editie staat gepland op 11 mei 2023.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie